Měděná oranžová je barvou roku 2015
Barvou roku je podle AkzoNobel měděná oranžová. Hřejivá paleta oranžové, růžové a červené střídá chladnější tóny modré a zelené, které dominovaly v minulých letech. Proč byla pro tento rok vybrána právě teplá barva?
Zajímalo mě, jak se vlastně barva roku vybírá. V AkzoNobel na to mají kreativní setkání, tzv. Colour Futures Workshop. Tam pozvou nezávislé experty – designéry, kteří diskutují o celosvětových trendech reprezentovaných nejen designem, ale třeba i hospodářskými otázkami a celkovou náladou ve společnosti. Výsledkem je pak barevná paleta pro aktuální rok. Zdá se, že potřebujeme zahřát.
Oslovuje mě přístup společnosti AkzoNobel, která pochopila, že za barvami se skrývají emoce a tak ve své brožuře Colour Futures nabízí příběhy. Příručka je výsledkem pečlivě odvedené práce grafiků a designérů a přináší nekonečně mnoho inspirace pro každého, kdo se zabývá interiéry. I pro toho, kdo si rád počte o designu a odhaluje souvislosti.
Hlavním mottem barevné palety roku 2015 je KAŽDODENNOST. Připomíná, že lze nalézt poklady v tom, co se nám může jevit jako obyčejné, v tom, co nás denně obklopuje. Pomalu přicházíme na prosté zjištění – neustálé zvyšování spotřeby nám dlouhodobě nepřináší více potěšení, radosti a konečně ani vyšší kvalitu života. Obracíme se zpátky k přírodě, ale i k lidem, ke sdílení.
Z brožury Colour Futures vybírám citace, které mě oslovily:
„Tím, že se zcela věnujeme jen modernímu světu, který je mnohdy rigidní a omezující, často toužíme po jednodušším způsobu, který je přirozený, svobodný a zásadně v režimu offline. Příroda představuje vše, co je nepředvídané a nezkrotné…“.
„Jedním z nejvýznamnějších společenských trendů posledních let je naše přehodnocení a nové vymezení konceptu vlastnictví. Dochází k etablování nové ekonomie přátelského barteru založené na spolupráci, která byla inspirovaná rostoucím vlivem, který má digitální svět na náš život spolu s revolucí sociálních médií. Webové stránky jako Peerby, Airbnb, Car2go a TaskRabbit rozšířily myšlenku propojení se světem obchodu. Vyhýbaje se velkým značkám, zákazníci nyní hledají zboží a služby prostřednictvím modelu spolupráce založeného na sdílení a půjčování prostřednictvím komunity podobně smýšlejících jedinců. Jedná se o systém založený téměř výhradně na důvěře a pochopení, že můžeme pomáhat ostatním, když pomáháme zároveň sami sobě.“
Takových myšlenek a obrázků k pokochání je v brožuře mnohem více, doporučuji stáhnout a v klidu "listovat".
Když jsem byla naposled na veletrhu nábytku a designu v Miláně v roce 2012, všude byla modrá a zelená. Byla jsem nadšená! Konečně po delším období přišly na řadu moje oblíbené barvy. Do několika týdnů po milánském veletrhu se tyto odstíny začaly objevovat v interiérech také u nás – Ikea přišla s ocelově modrými dvířky na kuchyňských linkách a doplňcích, časopisy byly najednou plné „retro“ modré a zelené. Vytlačily moji neoblíbenou meruňkovou, která je morem českých interiérů zpravidla tvořených svépomocí. Kolem trendů se prostě nedá chodit bez povšimnutí! Když se pohybujete v oblasti designu, nasajete je, ať chcete nebo ne.
A teď otvírám brožuru, která je zdánlivě plná meruňkové, a já jsem znova nadšená! Proč? Protože ji designéři Duluxu uměli představit v jiných souvislostech. Jednak měděná oranžová rozhodně není meruňková, jednak se v brožuře různé její tóny kamarádí s ostatními barvami úplně jinak! To, co dlouhodobě umořilo české bydlení až k pomalé smrti tíhou a únavou (totiž kombinace meruňkové výmalby a bukového dřeva s občasným divokým akcentem ostré hráškově zelené), je pryč! Barevné palety přímo lákají k vyzkoušení. Jak v designu, tak i v životě platí, že společnost je třeba si dobře vybírat!
Při zpracování článku jsem čerpala z tiskové zprávy společnosti AkzoNobel, vydané 29. 1. 2015 u příležitosti představení Dulux barvy roku 2015, z brožury ColourFutures a z vlastních zkušeností.
Další informace o barvě roku a barevných trendech na webových stránkách:
nebo na fcb Dulux