Do Pardubic za první vilou Josefa Gočára

24. 8. 2022

Ctíte-li dílo architekta Josefa Gočára, pak víte o jeho nesmazatelném otisku v Hradci Králové. Nedaleké Pardubice však také mají co nabídnout. Výstava Přivedli svět domů představuje jeho první vilu a spojení s rodinou zdejších průmyslníků Binkových.

Letošní letní číslo časopisu Elle Decoration je obzvláště povedené. Obsahuje mimo jiné spoustu tipů na letní výlety. Inspirovalo mě k návštěvě Východočeského muzea v Pardubicích, kde je do konce prázdnin ke shlédnutí mimořádná výstava Přivedli svět domů – Binkovi a Josef Gočár. Dostalo se ke mně včas, abych stihla komentovanou prohlídku autorek této výstavy. A přesvědčila jsem i muže a oba syny, kteří mě doprovodili. Když se výlet proloží dobrým jídlem, je velká šance, že za kulturou nepojedu sama a přidají se i naše velké ratolesti.

Každý architekt nějak začíná. A aby se prosadil a mohl ze sebe dát světu to nejlepší, potřebuje buď štěstí, nebo osvíceného investora. Ideálně obojí. Josef Gočár, žák Jana Kotěry, našel svého mecenáše v průmyslníkovi Josefu Binkovi z významné podnikatelské rodiny Skřivanů – Binkových. V Krucemburku na Vysočině, kde rodina podnikala v oblasti koželužství, navrhl Binkovým tzv. Červenou vilu (1907 – 1909), která se stala jeho první samostatnou realizací. Josef Binko byl podnikatelem s uměleckým přesahem a vnímáním a talentovaným fotografem. Společně s Gočárem vstoupil do spolku Mánes, který otevíral domácímu publiku pohled na zahraniční kulturu a přinášel podněty pro české umění.

Expozice na pardubickém zámku zve k návštěvě Červené vily prostřednictvím fotografií, stavebních výkresů, architektonických plánů, studií, vzorků materiálů, ale i nábytku, obrazů, skla a keramiky. Představuje také vztah rodin Binkových a Gočárových, které spolupracovaly nejen na umělecké a podnikatelské bázi, ale spojily se i v rovině osobní. Na výstavě lze vidět řadu fotografií, které dokumentují výlety i důležité rodinné momenty, ale také osobní korespondenci a deníky; v závěru expozice též návštěvu koželužny a seznámení s téměř zapomenutým řemeslem, jenž umožnilo Binkovým finančně podporovat mladé české umění a průmysl. Kurátorky výstavy, historičky umění Simona Binko a Marie Fiřtová, jsou obě pokračovatelkami rodu. Simonu prozrazuje její příjmení a Marii zase podoba – výrazné gočárovské rysy se nezapřou.

Červená vila je v soukromém vlastnictví rodiny a její návštěva není běžně možná. V rámci výstavy proběhlo několik komentovaných prohlídek přímo ve vile, na které jsem však pro velký zájem veřejnosti už nesehnala vstupenky. Přesto si dovolím tvrdit, že výstava na pardubickém zámku je tak poutavě zpracovaná, že dokáže návštěvníka do vily doslova vtáhnout a umožní mu ocenit dokonalou souhru všech tvůrců projektu, pro který mají historici umění termín – secesní Gesamtkunstwerk. Od obkladů, přes nábytek, svítidla, dlažbu až po sloupy ve vstupní hale, vše je v precizně sladěno a tvoří obdivuhodný celek.

Současný designér se pokochá, zavzdychá a trochu se polituje, neb zvláště v kontextu tvorby dnešních staveb rezidenčního typu nemá možnost býti dirigentem takového orchestru. Nedostává se nám osvícených a vizionářských investorů, snad není čas a hlavně není vůle dílo zaplatit. Nechci ale svoji pozvánku končit pesimisticky, z výstavy jsem odjela osvěžena a plná nadšení. Přinesla mi skvělé podněty pro vlastní tvorbu v malém měřítku, inspiraci v přístupu k navrhování a také naději, že můj styl práce, kdy se snažím propojovat při tvorbě interiéru tvořivé lidi kolem sebe, fungovala vždy. Jenom je to komunikačně trochu náročnější cestička.

Hluboce se skláním před týmem, který expozici připravil, a děkuji za možnost nasát noblesní atmosféru prvního díla našeho významného architekta. Gočár a Binko přivedli svět domů – inspirovali se v zahraničí, zejména u anglického hnutí Arts & Crafts, jehož principy propojili s českým řemeslem a uměním.

A pozor, pospěšte - výstava trvá do 31.8.2022. Potěšující ale je, že k výstavě se chystá kniha a tu stihnete určitě. 

___________________________________________________________________________________________________________________________________ 

Pod čarou pro extra zvídavé, kteří chtějí jet na další skvělý výlet za designem a architekturou, a ty, co dočetli až sem :

Tip na další výstavy ze stejné série připravené v rámci výzkumného projektu Průmysl a umění: opomíjené regionální osobnosti podnikatelů coby hybatelů hospodářského pokroku Československa, jejich význam a spolupráce s umělci, architekty a designéry.

Čtyři výstavy roku 2022, které nabízejí nový pohled na začátek 20. století, první republiku, její průmysl a obchodní vztahy:

1.       Fischerovi a Marie Fischerová – Kvěchová / Muzeum jihovýchodní Moravy ve Zlíně / 25.3. – 28.8.2022

2.       Binkovi a Josef Gočár / Východočeské muzeum v Pardubicích / 26.4. – 31.8.2022

3.       Sochorovi a František Kysela / GASK – Galerie středočeského kraje v Kutné Hoře / 9.7. – 9.10.2022

4.       Karel Koch a Dušan Jurkovič / Múzeum města Bratislavy / 20.1.02022 – 29.1.2023

Kdo mě čte pravidelně, ví, že je dobré mít po cestě nějaké ty gastrocíle. Hladové tělo touží po jídle a nedá duši lačnící po tom, co nás přesahuje, pokoje. My uspokojili svou základní potřebu (a v mém případě také lásku) v Pardubicích na dvou místech:

Pozdní oběd či brzkou večeři jsme si dali v restauraci Nejen dvorek a sladkou tečku a kafe v osvědčené Epifany Patisserie, která sídlí v budově Automatických mlýnů, což je také architektonická bomba - ale o té až v příštím příspěvku.


Oba stravovací tipy jsou samozřejmě z Gastromapy Lukáše Hejlíka, protože to je mnoha našimi cestami osvědčený zdroj dobrých restaurací, bister a kaváren. Tak ať vám na vašich výletech taky chutná.

Nejnovější článek

#41
Deník mladé designérky

Deník mladé designérky

14. 2. 2024

Po vlastním pokoji můžeš toužit, ať je ti třináct jako naší hrdince Emě, jsi žena v nejlepších letech, nebo kluk, který uvažuje o profesi architekta. Knížka Deník mladé designérky tě provede procesem navrhování interiéru krok po kroku.

Celý článek