Jdi na obsah Jdi na menu
 


Měděná oranžová je barvou roku 2015

10. 2. 2015

medena-oranzova.jpg

Zajímalo mě, jak se vlastně barva roku vybírá. V AkzoNobel na to mají kreativní setkání, tzv. Colour Futures Workshop. Tam pozvou nezávislé experty – designéry, kteří diskutují o celosvětových trendech reprezentovaných nejen designem, ale třeba i hospodářskými otázkami a celkovou náladou ve společnosti. Výsledkem je pak barevná paleta pro aktuální rok. Zdá se, že potřebujeme zahřát.

Nesmírně se mi líbí přístup společnosti AkzoNobel, která pochopila, že za barvami se skrývají emoce a tak ve své brožuře Colour Futures nabízí příběhy. Příručka je výsledkem pečlivě odvedené práce grafiků a designérů a přináší nekonečně mnoho inspirace pro každého, kdo se zabývá interiéry. I pro toho, kdo si rád počte o designu a odhaluje souvislosti.

web-cf15-coy-1.jpg

Hlavním mottem barevné palety roku 2015 je KAŽDODENNOST. Připomíná, že lze nalézt poklady v tom, co se nám může jevit jako obyčejné, v tom, co nás denně obklopuje. Pomalu přicházíme na prosté zjištění – neustálé zvyšování spotřeby nám dlouhodobě nepřináší více potěšení, radosti a konečně ani vyšší kvalitu života. Obracíme se zpátky k přírodě, ale i k lidem, ke sdílení.

web-cf15-fb-20.jpg

cf15-fb-10.jpg

Z brožury Colour Futures vybírám citace, které mě oslovily:

„Tím, že se zcela věnujeme jen modernímu světu, který je mnohdy rigidní a omezující, často toužíme po jednodušším způsobu, který je přirozený, svobodný a zásadně v režimu offline. Příroda představuje vše, co je nepředvídané a nezkrotné…“.

obrazek-2---priroda.jpg

web-cf15-us-20.jpg

„Jedním z nejvýznamnějších společenských trendů posledních let je naše přehodnocení a nové vymezení konceptu vlastnictví. Dochází k etablování nové ekonomie přátelského barteru založené na spolupráci, která byla inspirovaná rostoucím vlivem, který má digitální svět na náš život spolu s revolucí sociálních médií. Webové stránky jako Peerby, Airbnb, Car2go a TaskRabbit rozšířily myšlenku propojení se světem obchodu. Vyhýbaje se velkým značkám, zákazníci nyní hledají zboží a služby prostřednictvím modelu spolupráce založeného na sdílení a půjčování prostřednictvím komunity podobně smýšlejících jedinců. Jedná se o systém založený téměř výhradně na důvěře a pochopení, že můžeme pomáhat ostatním, když pomáháme zároveň sami sobě.“

web-cf15-ll-12.jpg

web-cf15-ll-15.jpg

Takových myšlenek a obrázků k pokochání je v brožuře mnohem více, doporučuji stáhnout a v klidu "listovat".

web-cf15-hh-17.jpg

Když jsem byla naposled na veletrhu nábytku a designu v Miláně v roce 2012, všude byla modrá a zelená. Byla jsem nadšená! Konečně po delším období přišly na řadu moje oblíbené barvy. Do několika týdnů po milánském veletrhu se tyto odstíny začaly objevovat v interiérech také u nás – Ikea přišla s ocelově modrými dvířky na kuchyňských linkách a doplňcích, časopisy byly najednou plné „retro“ modré a zelené. Vytlačily moji neoblíbenou meruňkovou, která je morem českých interiérů zpravidla tvořených svépomocí. Kolem trendů se prostě nedá chodit bez povšimnutí! Když se pohybujete v oblasti designu, nasajete je, ať chcete nebo ne.

web-cf15-ll-18.jpg

A teď otvírám brožuru, která je zdánlivě plná meruňkové, a já jsem znova nadšená! Proč? Protože ji designéři Duluxu uměli představit v jiných souvislostech. Jednak měděná oranžová rozhodně není meruňková, jednak se v brožuře různé její tóny kamarádí s ostatními barvami úplně jinak! To, co dlouhodobě umořilo české bydlení až k pomalé smrti tíhou a únavou (totiž kombinace meruňkové výmalby a bukového dřeva s občasným divokým akcentem ostré hráškově zelené), je pryč! Barevné palety přímo lákají k vyzkoušení. Jak v designu, tak i v životě platí, že společnost je třeba si dobře vybírat!

web-cf15-ll-11.jpg

Čerpáno z tiskové zprávy společnosti AkzoNobel, vydané 29. 1. 2015 u příležitosti představení Dulux barvy roku 2015, z brožury ColourFutures a z vlastních zkušeností.

Další informace o barvě roku a barevných trendech na webových stránkách:

http://www.colourfutures.com

www.dulux.cz

nebo na Facebooku: https://www.facebook.com/DuluxCZ

web-cf15-intro-1.jpg